Ceea ce parea, in urma cu doar 5 ani, doar o tendinta pe piata auto fara sanse de materializare in viitorul apropiat, astazi este o realitate care ii pune pe ganduri pe cei mai multi dintre detinatorii de autoturisme: mobilitatea electrica.
Care este momentul potrivit sa investesti intr-un nou vehicul? Ar trebui sa alegi electric sau hibrid? Si care este diferenta dintre ele?
Industria auto din intreaga lume se concentreaza din ce in ce mai mult pe mobilitatea verde. Vehiculele cu motoare bazate pe combustie interna nu doar ca au intrat, in mod evident, intr-un con de umbra, ci sunt real amenintate de scoaterea treptata - dar sigura - din circulatie in tarile puternic dezvoltate, intr-un viitor relativ apropiat.
Iata ce spun statisticile despre dinamica din piata auto internationala:
pana in 2025 mai mult de jumatate din vehiculele produse vor fi electrice, urmand ca numarul lor sa creasca pana la 70% in 2030;
(potrivit Greentechmedia) pana in 2030 Europa urmeaza sa puna în functiune 9 milioane de statii de incarcare in zone rezidentiale și 1,6 milioane de statii in zone publice;
pana in 2021 vor fi disponibile aproximativ 220 de modele vehicule electrice, aproape 4 ori mai multe modele decat cele disponibile in 2018.
(sursa: ebook Arval: “Fast forward to electric vehicles”)
Ce semnale din piata autohtona ar trebui sa iti atraga atentia
Guvernul si-a exprimat public intentia de a achiziţiona, in cursul acestui an, 130 de troleibuze si 100 de autobuze electrice-hibrid. (sursa: Digi24)
In 2020, pentru programul „Rabla Plus”, numarul voucherelor va creste cu 20%. (sursa: Digi24)
Numarul statiilor de incarcare pentru masinile electrice este in crestere constanta. La ora actuala in toate orașele importante din tara existaa cel putin cateva puncte de incarcare de putere medie (22 kW) ai minimum o statie rapida (50 kW). Pentru a gasi statia de incarcare cea mai apropiata poti folosi PlugShare - harta dinamica a statiilor de incarcare din Romania si din lume.
In Bucuresti a intrat deja in vigoara taxa de poluare. Nu mai au acces autovehiculele cu motoare non-Euro, Euro 1 și Euro 2 (iar pentru alte zone din capitala este nevoie de vigneta Oxigen). Masinile Euro 3 pot accesa zona centrala doar in baza vignetei iar masinile Euro 4 pot circula fara taxa pana in ianuarie 2021.
Ce inseamna, de fapt, hibrid si electric si care este diferenta dintre ele
La ora actuala vorbim pe piata auto de 3 tipuri de masini electrice:
100% electrice;
plug-in hybrid;
electrice cu autonomie extinsă (extended-range electric vehicles)
Masinile 100% electrice functioneaza exclusiv cu motor electric in baza unor baterii reincarcabile. Avantajul este, desigur, costul de mobilitate (zero) si faptul ca nu sunt poluante pe durata deplasarii. Limitarile deriva din disponibilitatea scazuta a statiilor de reincarcare. Cu alte cuvinte, sunt recomandate in special pentru oras si deplasarile pe distante scurte- odata ce bateria se decarca, masina trebuie incarcata.
Vehiculele plug-in hybrid compenseaza dezavantajul modelelor 100% electrice. Pe langa bateria care poate asigura deplasarea masinii pe anumite distante, vehiculul este prevazut si cu un rezervor de combustibil. Desi suna ca o varianta ideala, doua tehnologii intr-un singur model limiteaza, cu siguranta, anumite performante. Atat bateria, cat si rezervorul au capacitati reduse.
Asa cum probabil ti-ai dat seama deja, varianta de top ramane disponibila pentru vehiculele electrice cu autonomie extinsă (extended-range electric vehicles). Acestea sunt prevazute cu un motor termic folosit ca generator pentru baterie. Inseamna, desigur, o greutate suplimentare pentru vehicul care va reduce din performanta lui.
Desi modele vin la pachet cu o serie de avantaje si dezavantaje, deopotriva, vehiculele electrice raman cea mai buna alegere mai ales pentru ca viitorul le apartine.
Pe langa categoriile de vehicule electrice mentionate mai sus, te vei mai intalni si cu termenul de “Mild Hybrid”. Oricat de mare ar fi tentatia sa il pui in aceeasi categorie cu tehnologiile electrice, exista diferente semnificative care il tin departe de aceasta incadrare. Este, de fapt, o dotare suplimentara oferita pe modele mai noi cu scopul de a creste performanta motoarelor si a compensa consumul la drumurile mai lungi prin incarcarea din mers a bateriei.
Ai in administrare o flota? Ai nevoie de o abordare strategica de innoire a parcului auto
Daca manageriezi o flota auto, costurile de combustibil, de reparatii si mentenanta a vehiculelor sunt cele care te preocupa cel mai mult. Pe langa masurile esentiale de monitorizare a rutelor si a consumului, plus “educarea” soferilor pentru a adopta un stil de condus care sa duca la optimizarea costurilor si reducerea riscurilor, trebuie sa iei in calcul si innoirea parcului auto.
Vehiculele electrice (fie ele hybrid, 100% electrice sau cu autonomie extinsa) sunt modele care promit reduceri semnificative de costuri si acces nelimitat atat pe drumurile nationale si autostrazi, cat si in orase (in tara si in strainatate).
Varianta cea mai la indemana pentru managementul unei flote si innoirea parcului auto este cea de leasing operational. Odata ce ai contractat serviciile unei companii specializate, cu experienta in domeniu, te vei putea degreva de o serie de activitati consumatoare de timp si bani:
managementul riscurilor referitoare la vehicul;
timpul alocat efectiv pentru gestionarea flotei;
managementul costurilor;
consumul suplimentar de resurse (umane, de timp, financiare, etc).
De ce sa alegi Arval pentru leasing operational
Odata ce devii clientul Arval vei avea o persoana dedicata care se va ocupa de toate aspectele legate de flota companiei tale: account manager-ul.
Fie ca este vorba despre negocierea termenilor si beneficiilor la achizitie, fie de gestionarea operatiunilor de service si de reparatii ale vehiculelor tale (sau orice alt aspect legat de flota companiei tale) – te poti baza pe account manager-ul desemnat care va stabili o relatie de lucru stransa cu tine si cu soferii din flota ta. Account Managerii Arval vor gasi intotdeauna solutia potrivita nevoilor tale punctuale.